اگر در ناحیه انگشت شست دستتان احساس درد و ناراحتی می کنید، احتمالا شما به سندرم دکوروین (De Quervain) دچار شده اید. سندروم دکوروین (De Quervain) چیست و راه های درمان آن چگونه هستند؟

سندرم دکوروین (De Quervain) یک بیماری دردناک است که تاندون های شست و مچ دست را درگیر می کند. اگر به سندرم دکوروین مبتلا باشید، هنگامی که مچ خود را می چرخانید، هر چیزی را می گیرید یا مشت می کنید، ممکن است دچار درد شوید.

سندرم دکوروین زمانی اتفاق می افتد که تاندون های اطراف شست تحریک یا منقبض شوند. تورم تاندون ها و غلاف تاندون شست می تواند باعث درد و حساسیت در قسمت شست گردد. این امر به ویژه هنگام ایجاد مشت، گرفتن اشیا یا چرخاندن مچ دست قابل توجه است.

دو تاندون اصلی انگشت شست از طریق یک تونل واقع در مچ دست، در نزدیکی شست عبور می کنند. تاندون ها ساختارهایی شبیه طناب هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند. تاندون ها توسط یک لایه نرم و لغزنده، به نام سینوویوم پوشانده می شوند.

این لایه باعث می شود تاندون ها به راحتی از طریق یک تونل فیبری به نام غلاف عبور کنند. هرگونه تورم تاندون ها یا ضخیم شدن غلاف، منجر به افزایش اصطکاک و درد بدنبال حرکات خاص شست و مچ دست می شود.

تندون های اصلی ناحیه شست

علائمی همچون سن، بارداری، بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم، مراقبت از نوزادان و انجام فعایلت های تکراری مانند کار با موبایل و تبلت در بروز این ضایعه به شدت تاثیر گذار هستند. سندرم دکوروین معمولا در زنان میانسال شایع تر است.

انجام فعالیت های تکراری

از مهمترین علائم بیماری دکوروین میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

• احساس درد در ناحیه شست دست، این علامت اصلی است. درد ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شود، در مچ دست احساس شده و می تواند تا بازو حرکت کند.
  • درد هنگام استفاده از دست و انگشت شست معمولاً بدتر می شود. این امر به ویژه در هنگام گرفتن اجسام یا چرخاندن مچ دست بسیار صادق است.
  • تورم ممکن است در ناحیه شست مشاهده شود. این تورم ممکن است همراه با یک کیست پر از مایع در این منطقه باشد.
  • در هنگام حرکت دادن انگشت شست ممکن است احساس گیر کردن یا چسبیدن وجود داشته باشد.
  • درد و تورم ممکن است حرکت انگشت شست و مچ را دشوار کند.
محل بروز درد

جهت تشخیص ضایعه ی دکوروین، شما باید توسط پزشک یا متخصص فیزیوتراپی، تحت معاینات تخصصی قرار بگیرید.

اما یکی از تست های اولیه ی ضایعه ی دکوروین، تست فینکل اشتاین است (Finkelstein test) که در صورت مثبت شدن آن به احتمال زیاد تندون های ناحیه شست دست شما دچار درد و التهاب هستند و شما مستعد بروز ضایعه ی دکوروین هستید.

تست فینکل اشتاین

با توجه به اینکه ضایعه ی دکوروین، به دنبال بروز التهاب در ناحیه شست دست رخ می دهد، پس جهت درمان آن باید ابتدا التهاب ناحیه را از بین برد.

برای این امر میتوان از کمپرس یخ بر روی ناحیه درگیر استفاده کرد، همچنین انجام فیزیوتراپی خط اول درمان این ضایعه می باشد.

فیزیوتراپیست با انجام تخصصی الکتروتراپی (Electrotherapy) روی ناحیه دست شما می تواند تا مقدار زیادی به کاهش التهاب کمک کند، همچنین استفاده از سایر درمانهای فیزیوتراپی مانند لیزرتراپی (Laser Therapy) و التراسوندتراپی(Ultrasound Therapy) نیز می تواند به کاهش التهاب کمک شایانی کند.

الکتروتراپی شست دست

از دیگر اقدامات مهم فیزیوتراپی جهت درمان سندرم دکوروین، انجام درمان های دستی (Manual Therapy) جهت بهبود وضعیت غلاف و بهبود حرکت تندون ها در غلاف و ناحیه مچ دست است.

انجام تمرینات کششی نیز تحت نظر فیزیوتراپیست متخصص می تواند به خوبی در کنترل درد و بهبودی ضایعه تاثیر گذار باشد.

درمان دستی

همچنین فیزیوتراپیست متخصص می تواند با انجام تکنیک نوار بندی (Taping) یا تجویز آتل مورد نیاز، تا حد بسیار زیادی به کنترل التهاب و درد ناحیه مچ دست کمک کند.

بطور کلی به دنبال معاینه ی فیزیکی ناحیه و همچنین میزان وخامت آسیب تندون های شست، فیزیوتراپیست متخصص می تواند برنامه های درمانی متفاوتی را برای شما تنظیم کند، که از مهمترین آنها میتوان به انجام تکنیک طب سوزنی یا سوزن خشک (Dry Needling) و انجام مانورهای دستی تخصصی اشاره کرد.

در صورت نياز به اطلاعات بيشتر مي توانيد سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نموده يا با ما تماس بگيريد.
تکنیک نواربندی